PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY
ZESPOŁU SZKÓŁ W LIPIANACH
NA ROK SZKOLNY 2024/2025
PODSTAWA PRAWNA:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. – Dz. U. Nr 14 z 23 II 1999r. Poz.129
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. Poz. 59)– art. 26, art. 84 ust. 2 pkt 1 i ust. 3.
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE:
- Szkoła w zakresie wychowania wspiera uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacnianym i uzupełnianym przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
- Wychowanie to powinno uwzględniać dojrzałość dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania. Należy wykorzystywać potencjał ucznia i zwiększać jego decyzyjność oraz indywidualizować proces wychowania i nauczania.
- Szkoła winna zapewniać każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków obywatelskich i rodzinnych w oparciu o zasady wolności, solidarności, tolerancji, sprawiedliwości, demokracji.
- Nauczyciel w realizacji procesu pedagogicznego ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
ABSOLWET NASZEJ SZKOŁY:
- Podejmuje inicjatywy oraz potrafi pracować w zespole.
- Traktuje zdobywanie wiedzy jako podstawę własnego rozwoju.
- Ma świadomość swoich mocnych i słabych stron.
- Jest kreatywny i ambitny.
- Radzi sobie ze stresem w sytuacjach trudnych.
- Dba o kulturę osobistą, stosuje ogólnie przyjęty system wartości.
- Docenia wartość rodziny.
- Wrażliwy na potrzeby innych.
- Wyraża szacunek do symboli i tradycji narodowych.
- Zna i szanuje tradycje związane z historią i patronem szkoły.
- Zna negatywny wpływ używek na organizm człowieka.
- Potrafi się bezpiecznie zachować w przypadku zagrożenia i udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej
- Dba o kondycję fizyczną, uprawia sport, zdrowo się odżywia.
- Podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych.
- Reaguje na krzywdę innych.
- Potrafi słuchać i korzysta z poglądów innych.
- Potrafi przyznać się do błędu i poprosić o pomoc.
- Dba o środowisko naturalne
- Jest odpowiedzialny i obowiązkowy
- Jest tolerancyjny wobec różnych poglądów, zachowań, wyglądu
- Jest asertywny
- Korzysta z dóbr kultury, ma kontakt z dziełami sztuki, zabytkami, wytworami
Diagnoza potrzeb środowiska szkolnego była przeprowadzona na podstawie badań ankietowych w formie zdalnej, przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli, oraz na podstawie obserwacji, indywidualnych rozmów z członkami społeczności szkolnej i analizie dokumentów szkolnych. Pozyskane informacje pozwoliły wyłonić następujące czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka, które stanowią podstawę w planowaniu działań wychowawczo- profilaktycznych szkoły.
CZYNNIKI CHRONIĄCE | CZYNNIKI RYZYKA |
– pozytywne relacje uczniów z rodzicami – posiadanie pasji, hobby przez uczniów – dostępność psychologa szkolnego – funkcjonowanie dziennika elektronicznego, dzięki któremu rodzice na bieżąco mogą monitorować osiągnięcia i absencję swoich dzieci – kulturoznawcza rola szkoły w środowisku, – nauczyciele i wychowawcy realizują treści dotyczące profilaktyki uzależnień zawarte w programach wychowawczych, – przestrzeganie regulaminu określającego warunki wnoszenia i korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, – stała współpraca szkoły z instytucjami zewnętrznymi jak OPS, Policja, Sanepid, PPP w Pyrzycach, Sąd Rodzinny w Stargardzie, – nauka w szkole na jedną zmianę – funkcjonowanie na terenie szkoły Niebieskiej skrzynki – działalność SU co sprzyja integracji uczniów, rozwijaniu inicjatyw uczniowskich, kultywowaniu tradycji szkolnych i kulturowych, współpracy z nauczycielami i środowiskiem lokalnym, uczy cenić i szanować zasady demokracji, promuje postawy patriotyczne | – nadmierne używanie przez dzieci telefonów komórkowych, mediów społecznościowych, gier – hejt w Internecie, – doświadczanie przemocy psychicznej głównie w postaci ośmieszania lub oczerniania przed innymi, zmuszania do czegoś poniżającego, grożenia; – trudności z komunikowaniem się (trudności w wyrażaniu swoich emocji) – posiadanie przez uczniów konta w mediach społecznościowych przed ukończeniem 13 r. ż – zbyt małe zaangażowanie części rodziców w proces wychowawczy ich dzieci, – nietolerancja, stygmatyzacja wśród uczniów – niska samoocena |
- OBSZARY DZIAŁANIA I CELE
Mając na uwadze czynniki chroniące i czynniki ryzyka występujące w środowisku szkolnym, kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 wyznaczono cztery główne obszary działania oraz wyznaczono cele podczas realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego w roku szkolnym 2024/2025:
- Relacje międzyludzkie- kształtowanie postaw społecznych.
- Zdrowie – edukacja zdrowotna i ekologiczna.
- Kultura- wartości, normy, wzory zachowań.
- Bezpieczeństwo.
PARTNERZY W REALIZACJI ZADAŃ:
- Komisariat Policji w Lipianach.
- Komenda Powiatowa Policji w Pyrzycach,
- Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Pyrzycach,
- Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w Pyrzycach
- Ośrodek Pomocy Społecznej w Lipianach
- Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Obszar 1 | Cel | Zadanie | Odpowiedzialni | Termin |
1. Relacje międzyludzkie- kształtowanie postaw społecznych | 1.1 Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. | 1.1.1 Obchody Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego | R. Rostkowska | październik |
1.1.2 Indywidualne konsultacje psychologiczne z uczniami zgłaszającymi potrzebę pracy nad rozpoznawaniem i radzeniem sobie z emocjami, umiejętnościami komunikowania się. | R. Rostkowska | cały rok | ||
1.1.3 Indywidualne rozmowy z uczniem w kryzysie. | specjaliści | cały rok | ||
1.1.4 Program Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej | D. Boguszewska | cały rok | ||
1.1.5 Zimowa herbatka terapeutyczna | R. Rostkowska | grudzień | ||
1.1.6 Konkurs Portrety emocji | R. Rostkowska | kwiecień | ||
1.1.7 Kampania wspierająca samoakceptację uczniów. | R. Rostkowska | cały rok | ||
1.2.8 Kampania wspierająca samoakceptację uczniów. Ogólnopolski program profilaktyczny „Godzina dla Młodych Głów” Fundacja UNAWEZA | R. Rostkowska | cały rok | ||
1.2 Wzmacnianie więzi i relacji międzyludzkich oraz tworzenie pozytywnego klimatu szkoły | 1.2.1 Międzynarodowy Dzień Kropki | B. Fras B. Kaniewska | wrzesień | |
1.2.2 Przerwa na czytanie – akcja czytelnicza | M. Chmielewska | październik | ||
1.2.3 Noc Bibliotek | M. Chmielewska | październik | ||
1.2.4 Prowadzenie kół zainteresowań zgodnie z potrzebami uczniów. | nauczyciele | cały rok | ||
1.2.5 Koncert walentynkowy Muzyczne in love | M. Michalczyk | luty | ||
1.2.6 Warsztaty integrujące zespoły klasowe | specjaliści szkolni | cały rok | ||
1.2.7 Jasełka/koncert kolęd | M. Michalczyk | grudzień | ||
1.2.8 Światowy Dzień Uśmiechu | I. Golinowska | październik | ||
1.2.9 Let’s play game – gry i zabawy na powietrzu w języku angielskim | D. Rajkiewicz | czerwiec | ||
1.2.10 VII Mistrzostwa Gier Planszowych | A. Przybylska | czerwiec | ||
1.3 Rozwijanie współpracy z rodzicami | 1.3.1 Współtworzenie programy wychowawczo-profilaktycznego | Nauczyciele Rada Rodziców | Wrzesień | |
1.3.2 Współorganizacja imprez klasowych i środowiskowych | Wychowawcy, rodzice | Cały rok szkolny | ||
1.3.3 Stałe monitorowanie ocen i zachowania dziecka poprzez e-dziennik. | Administrator | Cały rok szkolny | ||
1.4 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów w tym niepełnosprawnych, przewlekle chorych, będących w trudnej sytuacji rodzinnej | 1.4.1 Koordynowanie tworzenie Indywidualnych Programów Edukacyjno- Terapeutycznych, dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. | pedagog specjalny | Wrzesień | |
1.4.2 Organizacja zajęć dla uczniów z określonymi trudnościami w nauce i funkcjonowaniu w szkole – dydaktyczno-wyrównawczych z j. polskiego i matematyki, j. angielskiego – korekcyjno-kompensacyjnych – logopedycznych – rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne – TUS – zajęcia rozwijające uzdolnienia – rewalidacyjne | nauczyciele uczący przedmiotu I. Artman M. Bińkowska I. Artman M. Bejuk nauczyciele pedagodzy specjalni | wrzesień | ||
1.4.3 Indywidualne konsultacje z pedagogiem specjalnym w zakresie dostosowań | M. Malanowska | Cały rok | ||
1.5 Kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych | 1.5.1 Finał WOŚP | D. Chrobrowski | styczeń | |
1.5.2 Akcja „Grosz do Grosza”- zbiórka pieniędzy na obiady dla dzieci | Izabela Sobolewska | październik | ||
1.5.3 Obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu | M.Malanowska | kwiecień | ||
1.5.4 Obchody Światowego Dnia Zespołu Downa | M. Bejuk | marzec | ||
1.5.5 Światowy Dzień Wolontariusza | B. Kaniewska | grudzień | ||
1.5.6 Lekcja wychowawcza poruszająca temat empatii i wrażliwości na potrzeby innych. | wychowawcy | Cały rok | ||
1.5.7 Szlachetna paczka | J. Herezo | grudzień |
Obszar 2 | Cel | Zadanie | Odpowiedzialni | Termin |
Zdrowie – edukacja zdrowotna i ekologiczna | 2.1 Profilaktyka zachowań ryzykownych. | 2.1.1 Program profilaktyczny: Nie pal przy mnie, proszę. | D. Sz.- Grudzińska | cały rok |
2.1.2 Program profilaktyczny „Porozmawiajmy o zdrowiu i nowych zagrożeniach” | D. Boguszewska | II półrocze | ||
2.1.3 Konkurs plastyczny dla klas 0-3 SP „Palenie jest szkodliwe i niemodne” | D. Szendler.- Gudz. | maj | ||
2.1.4 Program Unplugged | D. Boguszewska | cały rok | ||
2.1.5 Konkurs Alkohol, narkotyki, dopalacze to skuteczne zabijacze. | J. Sulżyc | II półrocze | ||
2.1.6 Dzień Walki z Paleniem Tytoniu | D. Szendler.- Gudz. | maj | ||
2.2 Promowanie zdrowego stylu życia w tym aktywności fizycznej i racjonalnego odżywiania | 2.2.1 Realizacja programu: Higiena naszą tarczą ochronną. | B. Kaniewska | cały rok | |
2.2.2 Realizacja Programu dla Szkół | M. Polaszczyk | październik- maj | ||
2.2.3 Happening ”Żyj zdrowo i kolorowo” | D. Sz. – G. A. Gąsiorowska | wrzesień | ||
2.2.4 Obchody Szkolnego Dnia Sportu | P. Mierzwa | czerwiec | ||
2.2.5 Konkurs Zdrowie na talerzu. | A. Gąsiorowska | kwiecień | ||
2.2.6 Zawody sportowe | Nauczyciele w-f | cały rok | ||
2.2.7 Warsztaty: Ja i moje ciało. Jak się nie dać kompleksom? Profilaktyka zaburzeń odżywiania | R. Rostkowska | cały rok | ||
2.2.8 Edukacja rodziców oraz uczniów z zakresu wszawicy. | pielęgniarka szkolna | cały rok | ||
2.2.9 Światowy Dzień Walki z Otyłością | D. Sz.- Grudzińska | październik | ||
2.2.10 Program Trzymaj Formę | N. Cieślak | cały rok | ||
2.2.11 Program Zdrowe zęby mamy, marchewkę zajadamy | A. Gąsiorowska | cały rok | ||
2.3 Kształtowanie postaw proekologicznych | 2.3.1 Obchody Dnia Ziemi | R. Łukowska | kwiecień | |
2.3.2 Obchody Światowego Dnia Wody | M.Tomczak | 22 marca | ||
2.3.3 Zbiórka na terenie szkoły zużytych baterii oraz nakrętek plastikowych | R. Zawadzka | cały rok | ||
2.3.4 Realizacja Programu działań ekologicznych w ZS Lipiany | R. Łukowska | cały rok | ||
2.3.5 Program „Skąd się biorą produkty ekologiczne” | J. Sulżyc | cały rok |
Obszar 3 | Cel | Działania | Odpowiedzialni | Termin |
Kultura: wartości, normy, wzory zachowań | 3.1. Kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i społecznych | 3.1.1 Obchody – rocznicy odzyskania niepodległości – dnia pamięci ofiar stanu wojennego – narodowego dnia pamięci żołnierzy wyklętych – rocznicy zbrodni katyńskiej | A.A.- Wieczór A. Binkowska M. Michalczyk | listopad grudzień marzec kwiecień |
3.1.2. Turniej wiedzy o kraju „Kocham Cię Polsko” dla klas 1-3 SP | B.Fras, B. Kaniewska | maj | ||
3.1.3 Questing szkolny | B. Fras B. Kaniewska | kwiecień/ maj | ||
3.1.4 Debata oksfordzka dla klas LO | A. Binkowska | II półrocze | ||
3.1.5 Międzynarodowy Dzień Tolerancji | M. Bejuk | listopad | ||
3.1.6 Turniej wiedzy o patronie szkoły „Korneliada” dla uczniów klas 1-3 SP | B. Kaniewska | maj | ||
3.1.7 Nauka Hymnu Szkoły | wych. kl.1 | I półrocze | ||
3.1.8 Parada Schumana | A. Binkowska | maj | ||
3.1.9 Akcja „Żonkile” | J. Herezo | kwiecień | ||
3.1.10 Akcja Sprzątanie świata | B. Kaniewska | kwiecień |
Obszar 4 | Cel | Działania | Odpowiedzialni | Termin |
Bezpieczeństwo | 4.1 Profilaktyka i eliminowanie przejawów agresji i przemocy w tym hejtu | 4.1.1 Warsztaty „By nie nienawidzić w sieci” | D. Boguszewska | październik |
4.1.2 Warsztaty: Przeciwdziałanie uzależnieniom behawioralnym. Cyberprzemoc, zagrożenie wirtualnego świata. | R. Rostkowska | cały rok | ||
4.1.3 Funkcjonowanie „Niebieskiej Skrzynki” | pedagog | cały rok | ||
4.1.4 Monitoring w szkole | Dyrektor | cały rok | ||
4.1.5 Dyżury nauczycieli podczas przerw | Dyrektor | cały rok | ||
4.1.6 Światowy Dzień Internetu | M. Malanowska | październik | ||
4.1.7 Kampania „Klikam z głową” dla klas 1-3 SP | D. Boguszewska | listopad | ||
4.1.8 Spektakl profilaktyczny „Ściema 2.0, czyli pułapki Internetu” | D. Boguszewska | październik | ||
4.2 Kształtowanie bezpiecznych zachowań. | 4.2.1 Szkolny konkurs udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. | K. Podgórski M. Malanowska | II półrocze | |
4.2.2 Konkurs Pierwsza Pomoc dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej. | J. Sulżyc | II półrocze | ||
4.2.3 Bezpieczne i zdrowe ferie zimowe | D. Boguszewska | luty | ||
4.2.4 Bezpieczne wakacje | D. Boguszewska | czerwiec | ||
4.2.5 Akcja „Jabłko czy cytryna’’ realizowana przez zuchy Promyczki | B. Fras | Maj/czerwiec | ||
4.2.6 Lekcja wychowawcza – Nauka pierwszej pomocy przedmedycznej. | wychowawcy | cały rok | ||
4.2.7 Bezpieczna droga do szkoły. | D. Boguszewska | wrzesień | ||
4.2.8 Koordynowanie realizacji Procedury Standardów Ochrony Małoletnich w ZS Lipiany | D. Boguszewska | cały rok |
EWALUACJA:
Skuteczność Programu Profilaktycznego oceniana będzie w trakcie posiedzeń Rady Pedagogicznej Podsumowującej pracę w pierwszym
i drugim półroczu, a także przez bieżące monitorowanie oraz samoocenę osób zaangażowanych w jego realizację.
Oceny będą realizowane za pomocą takich narzędzi jak: obserwacja, sprawozdania, ankiety, rozmowy indywidualne z rodzicami, nauczycielami i uczniami, a także zapisy w dzienniku elektronicznym.
Nadzór nad realizacją programu wychowawczo-profilaktycznego sprawuje dyrektor szkoły.