PLAN PRACY SZKOŁY
2024/2025
Zespół Szkół w Lipianach
Przyjęto do realizacji podczas Rady Pedagogicznej 12 września 2024 r.
1. Dydaktyka
Zakładane cele:
- umożliwienie dostępu do bogatej oferty zajęć dodatkowych;
- promowanie uczniów szczególnie uzdolnionych;
- systematyczne badanie efektów kształcenia i osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- zapoznanie uczniów z zasadami egzaminów zewnętrznych i standardami wymagań
egzaminacyjnych;
- analizowanie wyników egzaminów zewnętrznych. Wskaźniki sukcesu:
- w zajęciach dodatkowych uczestniczy znaczna część uczniów;
- szkoła organizuje zajęcia dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- zmniejszenie liczby uczniów niepromowanych;
- wyniki analizy testów próbnych wskazują przyrost wiedzy i umiejętności. Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:
Zadania | Termin realizacji | Odpowiedzialni |
systematycznie monitorować realizację
podstawy programowej |
wrzesień-czerwiec | wicedyrektor |
w dalszym ciągu w uzasadnieniu oceny wypowiedzi pisemnej uczniów, udzielać informacji dotyczącej wskazówek do dalszej pracy oraz sposobów poprawy. Motywowanie uczniów do czytania informacji zwrotnej | wrzesień – czerwiec | nauczyciele języka polskiego, nauczyciele |
monitorowanie warunków i organizacji
kształcenia uczniów niepełnosprawnych |
wrzesień-czerwiec | wicedyrektor |
dostosowanie procesu dydaktycznego do
opinii i orzeczeń PPP |
wrzesień | nauczyciele |
wyrównywanie szans edukacyjnych; korzystanie uczniów z zajęć pomocy
psychologiczno – pedagogicznych |
wrzesień-czerwiec | pedagog, pedagog specjalny, psycholog, terapeuci, nauczyciele |
prowadzenie zajęć wyrównawczych, m.in.: z języka polskiego i kół zainteresowań zgodnie z potrzebami uczniów | wrzesień-czerwiec | nauczyciele |
podsumowanie realizacji programu Ekopracownia
|
wrzesień | dyrektor, wicedyrektorzy,
nauczyciele |
realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 | wrzesień-czerwiec | bibliotekarze, nauczyciele |
kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę | wrzesień-czerwiec | nauczyciele |
zapoznanie uczniów ze źródłami historycznymi i eksponatami zgromadzonymi w
Izbie Pamięci Ziemi Lipiańskiej |
wrzesień-czerwiec | bibliotekarze,
nauczyciele |
sprawdzanie kompetencji za pomocą testów
przygotowanych przez instytucje oświatowe OKE, Nowa Era |
wg oferty | zespoły przedmiotowe |
analiza wyników egzaminów zewnętrznych | czerwiec, sierpień | zespoły przedmiotowe |
Mobilizowanie rodziców do zaangażowania w proces edukacji dziecka | Wrzesień-czerwiec | wychowawcy, pedagog, pedagog specjalny, psycholog, terapeuci, nauczyciele |
2. Działalność opiekuńczo-wychowawcza
Zakładane cele:
- udzielanie wsparcia w rozwiązywaniu problemów uczniów;
- zapewnienie bezpieczeństwa uczniów podczas zajęć (lekcyjnych i pozalekcyjnych);
- propagowanie zdrowego stylu życia, kultury fizycznej i działań proekologicznych;
- przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia;
- kształtowanie postaw prospołecznych i obywatelskich;
- eliminowanie przejawów agresji, przemocy i
Wskaźniki sukcesu:
- uczniowie i rodzice korzystają ze wsparcia szkoły w rozwiązywaniu problemów;
- w szkole powstają i są realizowane inicjatywy promujące zdrowy tryb życia;
- uczniowie planują i wybierają kierunek dalszego kształcenia, uwzględniając swoje
predyspozycje, ambicje i potrzeby rynku pracy;
- uczniowie aktywnie uczestniczą w działaniach Samorządu Uczniowskiego, wolontariatu,
angażują się w różnorodne akcje społeczne;
- uczniowie i rodzice postrzegają szkołę i jej otoczenie jako miejsce bezpieczne i sprzyjające
nauce.
Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:
Zadania | Termin realizacji | Odpowiedzialni |
przestrzeganie zasad bezpieczeństwa uczniów podczas zajęć szkolnych oraz
organizowanych imprez |
wrzesień-czerwiec | wychowawcy, nauczyciele |
realizowanie założeń Programu wychowawczo – profilaktycznego | wrzesień-czerwiec | wychowawca, nauczyciele, pedagog, psycholog,
terapeuci, pielęgniarka |
realizowanie założeń Programu działań
ekologicznych |
wrzesień-czerwiec | nauczyciele |
udział w ogólnopolskim projekcie „Ekopracownia – zielone serce szkoły” | wrzesień-czerwiec | nauczyciele przedmiotów przyrodniczych, wychowawcy,
nauczyciele |
realizacja zadań Programu Szkoła i Przedszkole Promujące Zdrowie | cały rok | nauczyciele |
kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy | wrzesień-czerwiec | nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciele |
realizowanie działań profilaktycznych wynikających z zagrożeń m.in.: nowymi narkotykami, palenia tytoniu | wrzesień-czerwiec | pedagog,
psycholog, wychowawcy, nauczyciele |
wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych | Wrzesień-czerwiec | psycholog, pedagog, pedagog specjalny, terapeuci, nauczyciele |
realizowanie działań mających na celu zwiększenie samooceny uczniów, wzmocnienie kondycji psychicznej oraz niwelowanie zjawiska hejtu wśród uczniów | wrzesień-czerwiec | psycholog, pedagog, pedagog specjalny, terapeuci, nauczyciele |
wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie | wrzesień-czerwiec | psycholog, pedagog, pedagog specjalny, terapeuci, nauczyciele |
konsekwentne respektowanie zakazu używania telefonów podczas lekcji i przerw w szkole przez uczniów | wrzesień-czerwiec | wychowawcy,
nauczyciele |
rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów – bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci | wrzesień-czerwiec | wychowawcy, nauczyciele informatyki, nauczyciele |
prowadzenie doradztwa zawodowego i
konsultacji dotyczącej dalszego kształcenia |
wg potrzeb | doradca zawodowy |
stała współpraca z instytucjami wspomagającymi oddziaływania
wychowawcze (PPP, Policja) |
wrzesień-czerwiec | wychowawcy, pedagog, pedagog specjalny, psycholog |
rozwijanie samorządności uczniowskiej
poprzez działania SU, wolontariatu, harcerzy |
wrzesień-czerwiec | opiekunowie: SU, wolontariatu, harcerzy;
nauczyciele |
konsekwentne stosowanie wobec uczniów wymagań ustalonych w regulaminach i
Statucie Szkoły |
na bieżąco | wychowawcy, nauczyciele |
kształtowanie postaw prospołecznych,
obywatelskich i patriotycznych uczniów w różnych sytuacjach |
na bieżąco | wychowawcy, nauczyciele, pracownicy szkoły |
kontynuowanie umieszczania materiałów wspierających rodziców w zakładce pomoc psychologiczno– pedagogiczna | na bieżąco | pedagog specjalny, pedagog, psycholog, terapeuci |
wspieranie uczniów będących w trudnej sytuacji życiowej, reagowanie na wszelkie sygnały świadczące o możliwych nieprawidłowościach w spełnianiu władzy rodzicielskiej względem dzieci, zawiadamianie odpowiednich instytucji | na bieżąco | pedagog, psycholog,
pedagog specjalny, terapeuci, nauczyciele |
organizowanie opieki świetlicowej zgodnie z
potrzebami szkoły |
wrzesień-czerwiec | nauczyciele świetlicy |
realizacja planu pracy świetlicy szkolnej poprzez urozmaicone zajęcia zgodne z predyspozycjami i zainteresowaniami
uczniów |
wrzesień-czerwiec | nauczyciele świetlicy |
organizowanie pomocy materialnej
uczniom, poprzez współpracę z OPS, Urząd Miasta i Gminy w Lipianach, m.in. dożywianie, stypendia, zasiłki losowe
|
wg potrzeb | pedagog, wychowawcy |
3. Baza szkoły
Zakładane cele w zakresie poprawy bazy szkoły (są ściśle związane z możliwościami finansowymi placówki):
- utrzymanie budynku szkoły w odpowiednim stanie technicznym;
- dbanie o estetykę obiektu i otoczenia;
- wzbogacanie wyposażenia szkoły o pomoce Wskaźniki sukcesu:
- budynek szkoły zapewnia przebywającym w nim osobom bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
- szkoła wyposażona w nowoczesne urządzenia i środki dydaktyczne, sprzęt komputerowy, multimedialny oraz księgozbiór zgodny z potrzebami uczniów i nauczycieli;
- pozytywne oceny kontroli dozoru technicznego i Powiatowej Stacji Sanitarno –Epidemiologicznej.
Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole (w ramach posiadanych środków):
Zadania | Termin realizacji | Odpowiedzialni |
racjonalne gospodarowanie zasobami finansowymi, poszukiwanie dodatkowych
źródeł finansowania |
wrzesień-czerwiec | dyrektor, nauczyciele |
kontynuowanie działań w kierunku
modernizacji bazy szkoły i jej wyposażenia w pomoce dydaktyczne |
wg potrzeb | dyrektor, nauczyciele |
wyposażenie biblioteki poprzez zakup mebli oraz księgozbioru w ramach dofinansowania z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 | wrzesień-czerwiec | dyrektor, wicedyrektorzy, bibliotekarze |
przeprowadzanie remontów bieżących w obrębie budynku szkoły | wg potrzeb | dyrektor |
dbanie o estetykę świetlicy, sal lekcyjnych,
gazetek klasowych, itp. oraz utrzymanie porządku na korytarzach i boisku szkolnym |
wrzesień-czerwiec | nauczyciele |
wyposażenie pomieszczeń szkolnych w
urządzenia do dezynfekcji rąk |
wrzesień | dyrektor |
4. Organizacja i zarządzanie szkołą
Zakładane cele:
- aktualizowane prawa wewnątrzszkolnego pod kątem zgodności z obowiązującym stanem
prawnym;
- ujednolicenie dokumentacji wykorzystywanej przez
Wskaźniki sukcesu:
- szkoła prowadzi dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- ewaluacja wewnętrzna jest prowadzona z udziałem zespołów przedmiotowych;
- wewnętrzne prawo jest znane przez uczniów, rodziców i nauczycieli;
- propozycje rodziców w miarę możliwości są uwzględniane w planowaniu działań placówki;
- pozytywne wyniki kontroli Kuratorium Oświaty.
Zadania do realizacji i działania podejmowane przez szkołę:
Zadania | Termin realizacji | Odpowiedzialni |
systematyczne prowadzenie dziennika elektronicznego – podstawowego
dokumentu przebiegu kształcenia |
cały rok | dyrektor,
wicedyrektor, administrator, nauczyciele |
monitorowanie spójności dokumentów
szkolnych |
na bieżąco | wicedyrektor |
mierzenie jakości pracy szkoły | wrzesień-czerwiec | dyrektor, wicedyrektorzy,
nauczyciele, zespół ds. badań edukacyjnych i jakościowych |
sporządzanie notatek służbowych w
dokumentacji szkolnej odnośnie zachowań uczniów zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych |
wrzesień-czerwiec | nauczyciele, pedagog |
5. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym
Zakładane cele:
- budowanie pozytywnych relacji między nauczycielami, uczniami, rodzicami;
- wzmacnianie działań pracy w zespołach;
- ugruntowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku
Wskaźniki sukcesu:
- udział uczniów w imprezach kulturalnych, akcjach charytatywnych, konkursach i
uroczystościach organizowanych na terenie miasta;
- rodzice włączają się czynnie w bieżącą działalność szkoły;
- efekty rekrutacji świadczą o zaufaniu do oferty proponowanej przez szkołę.
Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:
Zadania | Termin realizacji | Odpowiedzialni |
zaangażowanie rodziców i społeczności lokalnej do współpracy – podejmowanie
wspólnych inicjatyw na rzecz szkoły |
wrzesień-czerwiec | wychowawcy, nauczyciele |
zapoznanie rodziców uczniów, za pomocą dziennika elektronicznego z obowiązującymi w szkole przepisami dotyczącymi Standardów Ochrony Małoletnich | wrzesień – czerwiec | pedagog |
promowanie czytelnictwa na wszystkich
etapach kształcenia; współpraca z Miejską i Gminną Biblioteką Publiczną w Lipianach |
wrzesień-czerwiec | bibliotekarze, nauczyciele języka polskiego,
wychowawcy |
gromadzenie i wykorzystanie informacji o
losach absolwentów do doskonalenia efektów nauczania |
wrzesień-czerwiec | doradca zawodowy, wychowawcy klas |
współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym (np. Fundacja „Moja Młodość”, Lipiański Klub Sportów Wodnych, UKS
„Lipiany”, Dom Kultury, Koło Łowieckie „Nemrod”, Towarzystwo Sportowe „Cyklista”, Lipiański Klub Motorowy „Partyzanci”, Lipiański Klub Wędkarski) |
wg potrzeb | nauczyciele |
promowanie szkoły i jej efektów nauczania w środowisku, m.in. poprzez aktualizowanie strony internetowej szkoły, publikacje w
lokalnej prasie |
na bieżąco | zespół ds. promocji szkoły |
6. Kadra szkoły
Zakładane cele:
- dobór kierunków doskonalenia z uwzględnieniem zmieniających się przepisów prawa oświatowego;
- nastawienie na doskonalenie całych zespołów pracowniczych, zarówno przez firmy zewnętrzne, jak i WDN.
Wskaźniki sukces:
- nauczyciele proponują i przedstawiają dyrektorowi propozycje doskonalenia własnego na dany rok szkolny lub dłuższy okres;
- dyrektor proponuje tematykę szkoleń na dany rok szkolny;
- dyrektor zapewnia środki budżetowe na cele związane z podnoszeniem kwalifikacji zgodnie z planem finansowym.
Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:
Zadania | Termin realizacji | Odpowiedzialni |
zaktualizowanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego | wrzesień, wg potrzeb | dyrektor |
opracowanie planu doskonalenia nauczycieli | wrzesień | dyrektor |
realizacja planu doskonalenia nauczycieli | cały rok | nauczyciele |
poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
|
wg potrzeb | dyrektor,
wicedyrektorzy, nauczyciele |
praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego
|
cały rok | nauczyciele języka polskiego |
opracowywanie i wdrażanie innowacji
pedagogicznych przez wszystkich nauczycieli |
cały rok | nauczyciele |
wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie | cały rok | dyrektor, wicedyrektorzy
|
doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie wymagań z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty | cały rok | nauczyciele |
przestrzeganie obowiązujących przepisów
RODO |
cały rok | dyrektor, nauczyciele |
zapoznanie nowych pracowników z obowiązującymi w szkole przepisami dotyczącymi Standardów Ochrony Małoletnich | wg potrzeb | dyrektor,
wicedyrektorzy, pedagog |
przestrzeganie wytycznych MEN, MZ i GIS oraz zarządzeń dyrektora | cały rok | nauczyciele |
zdobywanie nowych umiejętności oraz wzbogacanie warsztatu pracy poprzez udział w szkoleniach, konferencjach | wg potrzeb | nauczyciele |
stosowanie bieżącej i etapowej oceny własnej pracy poprzez samoocenę, autorefleksję | wrzesień-czerwiec | nauczyciele |
uzyskiwanie przez nauczycieli awansów
zawodowych |
zgodnie z harmonogramem | nauczyciele |
ocenianie pracy nauczyciela | zgodnie z harmonogramem | dyrektor |