IMG 3770Dnia 10.04.2024, w ramach realizacji projektu EKOPRACOWNIA klasa 6b udała się na wycieczkę do oczyszczalni ścieków w Pyrzycach. Pracownik oczyszczalni, pani Małgorzata Dębek oprowadziła uczniów po zakładzie i opowiedziała o etapach oczyszczania ścieków oraz sposobów właściwego gospodarowania zasobami przyrody. Uczniowie zwiedzili zbiorniki oraz pomieszczenia laboratoryjne, a także mieli możliwość przeprowadzenia badań próbek oczyszczonych odpadów.

Renata Łukowska

lekcja wychowawczaPodczas godziny wychowawczej uczniowie klasy 5a mierzyli się z globalnymi wyzwaniami. Spotkali się w ekopracowni, żeby porozmawiać o etycznej modzie i o tym jak bardzo wpływa na wodne zasoby. Mieli też okazję dowiedzieć się ile wody potrzebne jest do wyprodukowania produktów, których codziennie używamy.

dzień wiosny21.03.2024 uczniowie szkoły podstawowej powitali wiosnę. Kolorowy korowód przeszedł ulicami naszego miasta. Tegoroczna symboliczna Marzanna stworzona w ekopracowni z materiałów biodegradowalnych, tym razem nie została spalona i utopiona, lecz głęboko ukryta na następne 12 miesięcy. Od najmłodszych lat wpajamy dzieciom troskę o naturę i środowisko i to nasz kolejny krok.

debataDnia 06.08.2024 ekopracownia kolejny raz przyjęła prelegentów, gości i uczniów, którym nieobojętny jest los naszej planety. Od prelekcji przygotowanej przez przedstawicieli Związku Gmin Dolnej Odry dotyczącej segregacji odpadów rozpoczęła się inauguracja Lipiańskiej Wieży Widokowej. Uczniowie klasy 6b obejrzeli prezentację przedstawiającą drogę odpadów z naszych domów do sortowni oraz ich późniejszy los. Następnie jako pierwsi mogli nie tylko wejść na wieżę i podziwiać z niej krajobraz ale przede wszystkim pokonali ścieżkę edukacyjną śladami duszka Sergiusza.

dzien wody 626DE728A F652 B2F7 B467 665232C29190Nasza szkoła dołączyła do akcji Światowy Dzień Wody z PAH. Z tego powodu w klasie 7b przeprowadzono w ekopracowni lekcję geografii, której tematem był „Dostęp do wody”. W początkowym etapie lekcji uczniowie mieli z zadanie oszacować wielkość zasobów wody na świecie, ile wody wykorzystuje rolnictwo, przemysł i gospodarstwa domowe oraz wskazać obszary zagrożone deficytem wodnym. Uczniowie zostali pouczeni, że wskazane przez nich wartości nie muszą być poprawne na tym etapie, ważne, żeby odpowiedzieli zgodnie ze swoimi przeczuciami. Po zakończonej pracy obejrzeli film z serii Explained „World’s water crisis”, w czasie którego mogli zweryfikować informacje zapisane na swoich kartach pracy. Z lekcji uczniowie wyszli ze świadomością, że nie wszyscy na świecie mają zapewniony dostęp do wody, umieli wskazać, które sektory pochłaniają najwięcej wody, poznali różne przyczyny światowego kryzysu wodnego oraz umieją dostrzec różnicę pomiędzy fizycznym a ekonomicznym dostępem do wody. Uczniowie klasy 5b obejrzeli film „Wirtualna woda”, a następnie przygotowali plakat pt. „Ile wody jest w twoim pokoju”. Natomiast uczniowie klas czwartych obejrzeli animację „Woda nie tylko w kranie” i dowiedzieli się, ile wody potrzeba m.in. do przygotowania hamburgera. Wszystkie lekcje odbyły się w oparciu o materiały otrzymane od Polskiej Akcji Humanitarnej.

Renata Łukowska